MYŚLENIE KRYTYCZNE NA ZAJĘCIACH Z WYCHOWAWCĄ
Punktem wyjścia zajęć z klasą 4a był Artykuł 13 Konwencji o Prawach dziecka, który przyznaje dzieciom prawo do swobodnej wypowiedzi, ale wyraźnie ogranicza takie korzystanie z niej, które narusza prawo lub reputację innych ludzi. Czy zawsze powinniśmy mówić to, co nam się żywnie podoba? Czy powinno się nałożyć jakieś ograniczenia na nasze wypowiedzi o tym, co myślimy, lub o czym jesteśmy przekonani? Jaki rodzaj języka może naruszać prawa innych ludzi? Odpowiedzi na te pytania były wstępem do rutyny myślenia krytycznego „Kreatywne pytania” do tematu „Słowa, które ranią”. Po niej zapisywanie i porządkowanie przez wszystkich karteczek z krzywdzącymi komentarzami, przezwiskami, jakimi dzieci obrzucają siebie nawzajem (od przekomarzania się, do w najwyższym stopniu bolesne/ poniżające) Oj działo się… Rutyna „Różne punkty widzenia”, pozwoliła zrozumieć, dlaczego jakieś słowo lub zwrot dla jednych są przekomarzaniem a innych boli i poniża. Potem dyskusja i scenki pokazujące możliwe sposoby reakcji na słowa, które ranią. „Drabiną metapoznania”, już długo po dzwonku, podsumowaliśmy zajęcia.
Zajęcia inspirowane scenariuszem z „Kompasika – edukacja na rzecz praw człowieka”